Syksy 2019

Alkeiskurssi:

perjantaina 4.10.2019 klo 17.00-19.00 ja lauantaina 5.10.2019 klo 10-12

Kenelle: Alkeiskurssi sopii pilateksesta kiinnostuneille ja uusille viikkoryhmissä aloittaville pilateksen harrastajille. Lisäksi kurssille voi tulla myös kertailemaan perusasioita, hakemaan tukea physiopilates harjoitteluun, vaikka olisitkin ollut jo aiemminkin tunneilla mukana.

Alkeiskurssien ryhmäkoot ovat 4-8 hlöä, jos ryhmät jäävät alle 4 hlön, alkeiskurssit joko yhdistetään tai perutaan. Alkeiskurssin hinta on 65€ (4h). Kurssit ohjaa fysioterapeutti Jenni Kyllästinen.

Alkeiskurssi on johdatus pilateksen pariin: kurssilla käydään anatomian avulla läpi ryhdin merkitystä ja vaikutusta kehon toimintaan, etsitään ja pyritään aktivoimaan keskivartalon syviä lihaksia, power housea sekä käydään läpi mm pilatesharjoittelun ideologiaa, hengitystä ja alkuasentoja. Alkeiskurssilla luodaan pohjaa tulevalle pilatesharjoittelulle tai voit tulla hakemaan tukea tunneilla käymiseen. Lue lisää PhysioPilateksesta täältä.

Ilmoittautuminen: Alkeiskurssiin voi ilmoittautua tekstiviestillä nro:n 040 721 78 02 / Jenni. Ilmoittautuminen kurssille on sitova, peruuta paikka viimeistään kaksi päivää etukäteen.

Syksyn 2019 viikkotunnit:

Syksyn tuntikalenteri on nyt suunniteltu. Aikaisemmin ollut syyslukukausi muuttuu nyt kahdeksi syyslukukaudeksi, joiden molempien pituus on 9 viikkoa. Kumpaankin lukukauteen ilmoittaudutaan erikseen. Ilmoittautuminen syyslukukausi 1:lle alkaa 1.8.2019 klo 9.00 tekstiviestillä nro:n 040 721 78 02 / Jenni. Ilmoittautumalla kurssille hyväksyt Fysio ilon säännöt.

  • Syyslukukausi 1 (9krt) alkaa maanantaina 12.8.2019, viikolla 33 ja kestää viikolle 41 asti (päättyy ke 10.10.2019).
  • Viikko 42 syysloma
  • Syyslukukausi 2 (9krt) alkaa maanantaina 21.10.2019 (viikko 43) ja päättyy 18.12.2019 (viikko 51).

Syyslukukausi 1 tuntikalenteri:

Paikkatiedot päivitetty 11.8.2019 klo 12.45. Mikäli jäit ilman paikkaa, laita viestiä minkä tason ryhmästä olisit kiinnostunut, kysynnän mukaan yritämme parhaamme mukaan tarjota ryhmiä/ tehdä muutoksia ryhmiin.  Voit myös laittaa viestiä ja kysyä mikä olisi sinulle sopiva ryhmä.)

  • Maanantaisin klo 16.45-17.45 Physiopilates keskitaso (ohjaajana Leea) ( täynnä, jonoon voi ilmoittautua)
  • Maanantaisin klo 18-19 PhysioPilates keskitaso (ohjaajana Leea) (täynnä, jonon voi ilmoittautua)
  • Tiistaisin klo 16.30-17.30 PhysioPilates perustaso (ohjaajana Anna) (täynnä)
  • Tiistaisin klo 17.45-18.45 PhysioPilates perus/keskitaso (ohjaajana Anna) (täynnä, jonoon voi ilmoittautua)
  • Keskiviikkoisin klo 10-11 PhysioPilates  perustaso (ohjaajana Anna) (täynnä, jonoon voi ilmoittautua)
  • Keskiviikkoisin klo 11.15-12.15 Physiopilates perus/keskitaso (ohjaajana Anna) (1 paikka vapaana)
  • Keskiviikkoisin klo 17.45-18.45 PhysioPilates Keski/jatkotaso (ohjaajaja Jenni) (täynnä, jonoon voi ilmoittautua )
  • Keskiviikkoisin klo 19-20 Pystypilates (spiraalistabilaatio + physiopilates) (Ohjaajana Jenni) (täynnä, jonoon voi ilmoittautua)

Lukukauden (9krt) hinta on 115€ (sis. alv.), toinen ryhmä saman lukukauden aikana -15%. Maksu käteisellä. Lisäksi voit maksaa myös seuraavilla mobiilimaksuilla tai seteleillä: epassi, smartum ja edenred. Halutessasi saat kurssimaksun myös laskulla, laskutuslisä 2,50€.

Syksyllä tulossa myös kysynnän mukaan:

  • Alkeiskurssi 4h
  • Syventävä pilates 90min
  • äiti-vauva pilates
  • äiti-lapsi pilates

Näiden tuntien ajankohdat ja lisätiedot päivitetään myöhemmin. Näihin ryhmiin erillinen ilmoittautuminen.

Fysio ilon tuntikuvaukset:

Kaikki PhysioPilates tunnit kehittävät kehonhallintaa erityisesti syvien lihasten vahvistumisen ja hahmottamisen kautta, jonka avulla pystyt huomioimaan arjen eri tilanteet paremmin, selviytymään haastavammista askareista sekä pystyt syventämään muiden liikuntaharrastusten lajitekniikoita. Lisäksi tasapaino ja lantionpohjan lihaksisto vahvistuvat säännöllisestä harjoittelusta. Physiopilates tunnit ovat suunniteltu tasapainottamaan kehon lihasepätasapainoa vahvistamalla sekä liikkuvuutta lisäämällä ja siten vähentämään mahdollisia tuki-ja liikuntaelimistön kipu-ja kuormitustiloja. PhysioPilates tunneilla opit kuuntelemaan omaa kehoasi ja oikeaoppisella liikkumisella tuomaan iloa jokapäiväiseen toimintaan.

  • PhysioPilates perustason tunti sopii kaikille, erityisesti alkeiskurssin käynneille tai alle vuoden tunneilla säännöllisesti käyneille.Tunneille voi tulla mukaan, vaikkei vielä ole alkeiskurssia käynyt. Syksyllä on tulossa alkeiskurssi, jota lämpimästi suositellaan tukemaan viikoittaista pilatesharjoittelua. Perustason tunnilla käydään prepilates liikkeitä, jotka ovat helpotettuja liikkeitä klassisesta repertuaarista sekä kehon liikkuvuutta lisääviä faskialinjojen liikkeitä. Tunti on rauhallisesti etenevä, liikkeiden välissä voi pitää taukoja. Tunneilla hyödynnetään pilateksen pienvälineistöä sekä helpottamaan, että vaikeuttamaan liikkeitä. Tunneilla DSC_7539ryhmäkoko 6-9hlöä.
  • PhysioPilates keskitason tunti sopii perusteet jo omaaville, noin 1-2 vuotta tunneilla käyneille. Tunti etenee perustason tuntia nopea tempoisemmin ja sisältää haastavampia liikkeitä. Tunti sisältää prepilates tason liikkeitä sekä jonkin verran klassisen pilateksen liikkeitä sekä kehon liikkuvuutta lisääviä faskialinjojen liikkeitä. Tunneilla hyödynnetään pilateksen pienvälineistöä sekä helpottamaan, että vaikeuttamaan liikkeitä. Tunneilla ryhmäkoko 6-9 hlöä.
  • PhysioPilates jatkotaso on haastavampi tunti niin fyysisesti kuin liikkeiden syvällisyyden oivaltamisessa. Tunneilla on suurinosa liikkeistä klassisen repertuaarin liikkeitä joko osittain tai kokonaisina. Tunti on nopeatempoisempi ja liikkeestä toiseen edetään sujuvasti ilman taukoja. Tunneilla mukana myös pilateksen pienvälineistöä. Tunti sopii pilateksen parissa 2-3 vuotta tai kauemmin mukana olleille. Tunneilla ryhmäkoko 6-10hlöä.
  • PhysioPilates pystypilates tunnilla tehdään suurinosa tunnista seisten, käyttäen DSC_7577pitkiä kuminauhoja sekä tehdään mattopilatesta. Tunnilla ryhmäkoko 6-9hlöä.
  • Äiti-vauva tunti on suunnattu äideille, joilla on 2 -12kk ikäinen vauva.  Tunneille voi tulla mukaan myös isomman lapsen kanssa, toki lapsen liikkuessa osallistuminen on hieman haastavampaa. Äiti tekee osan harjoituksista itsenäisesti vauva vierellään, osassa harjoituksista vauva voi olla sylissä mukana. Tunti etenee vauvojen ehdoilla; äiti voi syöttää ja sylitellä vauvaa tarvittaessa. Tunnin ehtona on, että äiti on käynyt synnytyksen jälkeisessä lopputarkastuksessa. Tunti sopii myös odottaville äideille. Tunneilla maksimi 6 äitiä.DSC_6802Paljon lantionpohjan ja keskivartalon aluetta tiivistäviä harjoituksia. Käydään läpi pilatesnäkökulmasta kehon hyvää hallintaa arjen eri tilanteissa vauvan kanssa. Tunnilla keskitytään äidin hyvinvointiin ja kehon vahvistamiseen ja huoltamiseen huomioiden raskauden, synnytyksen sekä imettämisen aiheuttamat muutokset kehossa. Ohjataan tarkistamaan itseltä suorien vatsalihasten tilannetta, mahdollista erkaumaa (tarvittaessa ohjaaja tarkistaa) ja seuraamaan vatsalihasten palautumista. Ohjaaja ohjaa tarvittaessa myös vaihtoehtoisia liikkeitä ja alkuasentoja. Vauvat voivat olla mukana osassa liikkeistä, esim. aikuisen vatsan päällä tai pötköttelemässä jalkojen päällä. Jokainen voi itse soveltaa liikkeitä ja sitä, ottaako lapsen mukaan vai viihtyykö lapsi esim. vieressä matolla. Tunneilla edetään rauhallisesti, pienten ehdoilla.

Peruuttamaton ryhmäpaikka on yksi käynti. Peruuta paikka aamupäivän ryhmiin viimeistään edellisenä iltana ja illan ryhmiin viimeistään 4 h aikaisemmin tekstiviestillä nro:n 040 721 78 02. Peruttuasi oman ryhmäsi paikan voit kysyä korvaavaa kertaa jostain toisesta ryhmästä.

Lue lisää ryhmien säännöistä ja ohjeistuksista täältä.

Mitä tunneille mukaan / neuvoja ryhmiin valmistautumiseen:

Ota tunnille mukaan liikuntavaatteet, juomapullo ja pieni pyyheliina pään/kasvojen alle. Sisäurheilukenkiä et tarvitse; pilatestunnilla ollaan tavallisesti sukat jalassa (mielellään puhtaat sukat). Laitathan kännykän äänettömälle tunnin ajaksi ja tulethan tunnille ajoissa, jotta kaikki saavat rauhan keskittyä. Kiitos.

Ryhmäläisten palautteita tunneista:

”Oman kehon hahmotus / hallinta parantunut. Selkäkivut vähentyneet. Liikkeet ”hyvällä tavalla” yllättävänkin raskaita.” -ryhmäläinen-

”Ryhtini ja istuma-asentoni ovat parantuneet, kivut helpottaneet. Yksilöllinen ohjaus liikkeiden korjauksissa on aivan mahtavaa, ettei tule tehtyä liikkettä väärin.”

”Tämä on sitä mitä tarvitsen”

”Kunto on kohentunut, paikat ovat notkistuneet, tasapaino parantunut.” (eläkeläinen)

”Helpottanut kivun hallintaa”

”Ryhtini on parantunut, liikkuvuutta ja kehonhallintaa on tullut lisää.”

”Niska + hartiat pysyneet kunnossa. Olen kiinnittänyt enemmän huomiota mm. omaan ryhtiini. Tämä on kivaa.”

”Lisää liikkuvuutta rankaan, vähemmän kankea olo aamuisin tai pitkän istumisen jälkeen.”

”Alkeiskurssilla selitetty tarkasti luiden ja lihasten toimintaa, kiitos.”

”Pystyn hiihtäessä paremmin aktivoimaan pakarat ja luistelutekniikassa tasapaino ja liukuminen ovat selvästi parantuneet.”

”Juoksutekniikkani ja uintitekniikka ovat kehittyneet parantuneen kehonhahmotuksen ansiosta.”

DSC_2648

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna