Pilateksen alkeiskurssi ti-ke 7-8.1.2020 klo 18-20.

SPS-Startti tunti:

Perjantaina 10.1.2020 klo 17.30-19.00 on tarjolla Spiraalistabilaatioon perehdyttävä 90min mittainen starttitunti. Hinta 22€. Tunnilla käydään läpi Spiraalistabilaatio menetelmän perusteita ja ideologiaa, tavoitteena on pystyä osallistumaan jatkossa SPS-viikkotunneille.

Kevään 2020 viikkotunnit, jaksot 1 ja 2:

Kevään tuntikalenteri on nyt suunniteltu ja uusia ryhmiä on tulossa! Kevät on jaettu kahteen 9 vkon jaksoon, joihin molempiin on ilmoittauduttava erikseen. Syksyn 2019 ryhmissä mukana olleet ovat ilmoittautumisissa etusijalla. Hinta on 115€ (9krt) / jakso, toinen ryhmä saman kauden aikana -15%. Ilmoittautuminen tunneille on nyt käynnissä. Laita ilmoittautuminen tekstiviestillä nro:n 040 721 78 02 / Jenni. Ilmoittautumalla tunneille hyväksyt Fysio ilon säännöt.

  • Jakso 1 (9krt) alkaa maanantaina 13.1.2020, viikolla 3 ja kestää viikolle 12 asti.
  • Viikko 9 hiihtoloma, ei tunteja.
  • Kausi 2 (9krt) alkaa viikolla 13.

Kevään 2020 tuntikalenteri:

  • Maanantaisin klo 16.45-17.45 Physiopilates perus/keskitaso (ohjaajana Leea)
  • Maanantaisin klo 18-19 PhysioPilates keskitaso (ohjaajana Leea)
  • Tiistaisin klo 16.30-17.30 PhysioPilates perus/keskitaso (ohjaajana Anna)
  • Tiistaisin klo 17.45-18.45 PhysioPilates perus/keskitaso (ohjaajana Jenni)
  • Tiistaisin klo 19-20, SPS / pystypilates perus/keskitaso (ohjaajana Jenni)
  • Keskiviikkoisin klo 9.15-10.15 PhysioPilates  perustaso (ohjaajana Jenni / Anna)
  • Keskiviikkoisin klo 10.30-11.30 Physiopilates perus/keskitaso (ohjaajana Jenni / Anna)
  • Keskiviikkoisin PhysioPilates klo 16.30-17.30 perustaso (ohjaajana Jenni)
  • Keskiviikkoisin klo 17.45-18.45 PhysioPilates Keski/jatkotaso (ohjaajana Jenni)
  • Keskiviikkoisin SPS/ pystypilates klo 19-20 keskitaso (ohjaajana Jenni)
  • Torstaisin klo 16.45-17.45 Physiopilates perustaso (ohjaajana Leea)
  • Torstaisin klo 18-19 SPS/ pystypilates perustaso (ohjaajana Leea)
    • Kauden (9krt) hinta on 115€ (sis. alv.), toinen ryhmä saman lukukauden aikana -15%. Maksu käteisellä. Lisäksi voit maksaa myös seuraavilla mobiilimaksuilla tai seteleillä: epassi, smartum ja edenred. Halutessasi saat kurssimaksun myös laskulla.

Fysio ilon tuntikuvaukset:

Kaikki PhysioPilates tunnit kehittävät kehonhallintaa erityisesti syvien lihasten vahvistumisen ja hahmottamisen kautta, jonka avulla pystyt huomioimaan arjen eri tilanteet paremmin, selviytymään haastavammista askareista sekä pystyt syventämään muiden liikuntaharrastusten lajitekniikoita. Lisäksi tasapaino ja lantionpohjan lihaksisto vahvistuvat säännöllisestä harjoittelusta. Physiopilates tunnit ovat suunniteltu tasapainottamaan kehon lihasepätasapainoa vahvistamalla sekä liikkuvuutta lisäämällä ja siten vähentämään mahdollisia tuki-ja liikuntaelimistön kipu-ja kuormitustiloja. PhysioPilates tunneilla opit kuuntelemaan omaa kehoasi ja oikeaoppisella liikkumisella tuomaan iloa jokapäiväiseen toimintaan.

  • PhysioPilates perustason tunti sopii kaikille, jotka ovat jo alkeiskurssin suorittaneet tai omaavat vastaavat taidot aiemmilta pilatestunneilta. Perustason tunti on jatkoa alkeiskurssille ja sopii alle vuoden tunneilla säännöllisesti käyneille. Perustason tunnilla käydään prepilates liikkeitä, jotka ovat helpotettuja liikkeitä klassisesta repertuaarista sekä kehon liikkuvuutta lisääviä faskialinjojen liikkeitä. Tunti on rauhallisesti etenevä, liikkeiden välissä voi pitää taukoja. Tunneilla hyödynnetään pilateksen pienvälineistöä sekä helpottamaan, että vaikeuttamaan liikkeitä. Tunneilla DSC_7539ryhmäkoko 6-9hlöä.
  • PhysioPilates keskitason tunti sopii perusteet jo omaaville, noin 1-2 vuotta tunneilla käyneille. Tunti etenee perustason tuntia nopea tempoisemmin ja sisältää haastavampia liikkeitä. Tunti sisältää prepilates tason liikkeitä sekä jonkin verran klassisen pilateksen liikkeitä sekä kehon liikkuvuutta lisääviä faskialinjojen liikkeitä. Tunneilla hyödynnetään pilateksen pienvälineistöä sekä helpottamaan, että vaikeuttamaan liikkeitä. Tunneilla ryhmäkoko 6-9 hlöä.
  • PhysioPilates jatkotaso on haastavampi tunti niin fyysisesti kuin liikkeiden syvällisyyden oivaltamisessa. Tunneilla on suurinosa liikkeistä klassisen repertuaarin liikkeitä joko osittain tai kokonaisina. Tunti on nopeatempoisempi ja liikkeestä toiseen edetään sujuvasti ilman taukoja. Tunneilla mukana myös pilateksen pienvälineistöä. Tunti sopii pilateksen parissa 2-3 vuotta tai kauemmin mukana olleille. Tunneilla ryhmäkoko 6-10hlöä.
  • SPS eli Spiraalistabilaatio + PhysioPilates pystypilates tunnilla tehdään suurinosa tunnista seisten, käyttäen DSC_7577pitkiä kuminauhoja. Katso lisätietoja Spiraalistabilaatiosta tästä. Tunnilla ryhmäkoko 6-9hlöä.
  • Äiti-vauva tunti on suunnattu äideille, joilla on 2 -12kk ikäinen vauva.  Tunneille voi tulla mukaan myös isomman lapsen kanssa, toki lapsen liikkuessa osallistuminen on hieman haastavampaa. Äiti tekee osan harjoituksista itsenäisesti vauva vierellään, osassa harjoituksista vauva voi olla sylissä mukana. Tunti etenee vauvojen ehdoilla; äiti voi syöttää ja sylitellä vauvaa tarvittaessa. Tunnin ehtona on, että äiti on käynyt synnytyksen jälkeisessä lopputarkastuksessa. Tunti sopii myös odottaville äideille. Tunneilla maksimi 6 äitiä.DSC_6802Paljon lantionpohjan ja keskivartalon aluetta tiivistäviä harjoituksia. Käydään läpi pilatesnäkökulmasta kehon hyvää hallintaa arjen eri tilanteissa vauvan kanssa. Tunnilla keskitytään äidin hyvinvointiin ja kehon vahvistamiseen ja huoltamiseen huomioiden raskauden, synnytyksen sekä imettämisen aiheuttamat muutokset kehossa. Ohjataan tarkistamaan itseltä suorien vatsalihasten tilannetta, mahdollista erkaumaa (tarvittaessa ohjaaja tarkistaa) ja seuraamaan vatsalihasten palautumista. Ohjaaja ohjaa tarvittaessa myös vaihtoehtoisia liikkeitä ja alkuasentoja. Vauvat voivat olla mukana osassa liikkeistä, esim. aikuisen vatsan päällä tai pötköttelemässä jalkojen päällä. Jokainen voi itse soveltaa liikkeitä ja sitä, ottaako lapsen mukaan vai viihtyykö lapsi esim. vieressä matolla. Tunneilla edetään rauhallisesti, pienten ehdoilla.

Peruuttamaton ryhmäpaikka on yksi käynti. Peruuta paikka aamupäivän ryhmiin viimeistään edellisenä iltana ja illan ryhmiin viimeistään 4 h aikaisemmin tekstiviestillä nro:n 040 721 78 02. Peruttuasi oman ryhmäsi paikan voit kysyä korvaavaa kertaa jostain toisesta ryhmästä.

Lue lisää ryhmien säännöistä ja ohjeistuksista täältä.

Mitä tunneille mukaan / neuvoja ryhmiin valmistautumiseen:

Ota tunnille mukaan liikuntavaatteet, juomapullo ja pieni pyyheliina pään/kasvojen alle. Sisäurheilukenkiä et tarvitse; pilatestunnilla ollaan tavallisesti sukat jalassa (mielellään puhtaat sukat). Laitathan kännykän äänettömälle tunnin ajaksi ja tulethan tunnille ajoissa, jotta kaikki saavat rauhan keskittyä. Kiitos.

Ryhmäläisten palautteita tunneista:

”Oman kehon hahmotus / hallinta parantunut. Selkäkivut vähentyneet. Liikkeet ”hyvällä tavalla” yllättävänkin raskaita.” -ryhmäläinen-

”Ryhtini ja istuma-asentoni ovat parantuneet, kivut helpottaneet. Yksilöllinen ohjaus liikkeiden korjauksissa on aivan mahtavaa, ettei tule tehtyä liikkettä väärin.”

”Tämä on sitä mitä tarvitsen”

”Kunto on kohentunut, paikat ovat notkistuneet, tasapaino parantunut.” (eläkeläinen)

”Helpottanut kivun hallintaa”

”Ryhtini on parantunut, liikkuvuutta ja kehonhallintaa on tullut lisää.”

”Niska + hartiat pysyneet kunnossa. Olen kiinnittänyt enemmän huomiota mm. omaan ryhtiini. Tämä on kivaa.”

”Lisää liikkuvuutta rankaan, vähemmän kankea olo aamuisin tai pitkän istumisen jälkeen.”

”Alkeiskurssilla selitetty tarkasti luiden ja lihasten toimintaa, kiitos.”

”Pystyn hiihtäessä paremmin aktivoimaan pakarat ja luistelutekniikassa tasapaino ja liukuminen ovat selvästi parantuneet.”

”Juoksutekniikkani ja uintitekniikka ovat kehittyneet parantuneen kehonhahmotuksen ansiosta.”

DSC_2648

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna