Physio Pilates tuntitarjonta ja -kuvaukset

Syksyn 2020 tuntitarjonta

Syksy pyörähtää käyntiin viikolla 34, 17.8.2020 ja tunnit jatkuvat joulukuulle asti.

Tarkemmat viikkokohtaiset tuntitiedot ja vapaat paikat löydät ajanvarauksen takaa. Muistathan aina ilmoittautua etukäteen tunneille ja perua osallistumisesi itse ajanvarausjärjestelemässä jollet pääse paikalle.  Ilmoittautumalla tunneille hyväksyt Fysio ilon säännöt.

  • Maanantaisin klo 16.45-17.45 Physiopilates perus- / keskitaso (ohjaajana Leea)
  • Maanantaisin klo 18-19 PhysioPilates keskitaso (ohjaajana Leea)
  • Tiistaisin klo 9.15-10.15 SPS perustaso (ohjaajana Jenni)
  • Tiistaisin klo 10.30-11.30 PhysioPilates perustaso (ohjaajana Jenni)
  • Tiistaisin klo 14.30-15.30 Nuorten kehonhallinta ryhmä (ohjaajana Jenni)
  • Tiistaisin klo 15.45 – 16.45 PhysioPilates perus- / keskitaso (ohjaajana Jenni)
  • Keskiviikkoisin klo 10.30-11.30 Physiopilates perus- / keskitaso (ohjaajana Jenni)
  • Keskiviikkoisin PhysioPilates klo 16.30-17.30 perustaso (ohjaajana Jenni)
  • Keskiviikkoisin klo 17.45-18.45 PhysioPilates Keski/jatkotaso (ohjaajana Jenni)
  • Keskiviikkoisin SPS/ pystypilates klo 19-20 keskitaso (ohjaajana Jenni)
  • Torstaisin klo 16.45-17.45 Physiopilates perustaso (ohjaajana Leea)
  • Torstaisin klo 18-19 SPS/ pystypilates perustaso (ohjaajana Leea)
  • Ajanvarausjärjestelmään tulee varattaviksi tunnit 4 viikkoa etukäteen. Tuntitarjonnassa saattaa olla vaihtelua viikkojen välillä, katso ajanvarauskalenterista päivitetyt viikkotiedot. Tunneille paikkojen varaaminen alkaa lauantaina 1.8.2020 klo 10.00. Mikäli haluaisit itsellesi vakipaikan säännöllisesti tiettyyn ryhmään koko syksyn ajaksi, voit laittaa minulle asiasta viestillä tietoa (040 721 78 02) tai laittaa sähköpostia jenni.kyllastinen@fysioilo.fi. Tätä ennen sinun on hyvä luoda itsellesi tunnukset ajanvarausjärjestelmään, jonne myös lisään varaamasi tunnit. Yksittäisiä kertoja voit käydä omilla tunnuksillasi tarvittaessa perumassa tai varaamassa.
  • Täynnä oleviin ryhmiin voi myös ilmoittautua jonoon ja paikan vapautuessa saat sähköpostiisi tiedon viimeistään 3h ennen tunnin alkua. Muistathan myös itse perua paikkasi esteen sattuessa iltapäivän ja illan ryhmiin viimeistään 4h aikaisemmin ja aamun / aamupäivän ryhmiin edellisenä iltana klo 21.00 mennessä. Peruuttamaton paikka on yksi käynti.
  • Maksaa voit etukäteen ostamalla prepaid kortin ajanvarausjärjestelmän kautta (suosittelen tätä ohjaajan työn helpottamiseksi) tai paikan päällä käteisellä ja yleisimmillä pankki-ja luottokorteilla. Lisäksi voit maksaa myös seuraavilla mobiilimaksuilla tai seteleillä: epassi, smartum, edenred ja eazybreak.
  • Mikäli sinulla ei ole nettiä tai sähköpostiosoitetta käytettävissä, voit olla minuun tarvittaessa yhteydessä.
  • Ryhmät toteutuvat vain jos ryhmässä on vähintään 4 hlöä ilmoittautunut, maksimikoko ryhmissä on 9-10 hlöä.
DSC_7539
DSC_7577
DSC_6802

Fysio ilon tuntikuvaukset:

Kaikki PhysioPilates tunnit kehittävät kehonhallintaa erityisesti syvien lihasten vahvistumisen ja hahmottamisen kautta, jonka avulla pystyt huomioimaan arjen eri tilanteet paremmin, selviytymään haastavammista askareista sekä pystyt syventämään muiden liikuntaharrastusten lajitekniikoita. Lisäksi tasapaino ja lantionpohjan lihaksisto vahvistuvat säännöllisestä harjoittelusta. Physiopilates tunnit ovat suunniteltu tasapainottamaan kehon lihasepätasapainoa vahvistamalla sekä liikkuvuutta lisäämällä ja siten vähentämään mahdollisia tuki-ja liikuntaelimistön kipu-ja kuormitustiloja. PhysioPilates tunneilla opit kuuntelemaan omaa kehoasi ja oikeaoppisella liikkumisella tuomaan iloa jokapäiväiseen toimintaan.

  • PhysioPilates perustason tunti sopii kaikille, jotka ovat jo alkeiskurssin suorittaneet tai omaavat vastaavat taidot aiemmilta pilatestunneilta. Perustason tunti on jatkoa alkeiskurssille ja sopii alle vuoden tunneilla säännöllisesti käyneille. Perustason tunnilla käydään prepilates liikkeitä, jotka ovat helpotettuja liikkeitä klassisesta repertuaarista sekä kehon liikkuvuutta lisääviä faskialinjojen liikkeitä. Tunti on rauhallisesti etenevä, liikkeiden välissä voi pitää taukoja. Tunneilla hyödynnetään pilateksen pienvälineistöä sekä helpottamaan, että vaikeuttamaan liikkeitä.
  • PhysioPilates keskitason tunti sopii perusteet jo omaaville, noin 1-2 vuotta tunneilla käyneille. Tunti etenee perustason tuntia nopea tempoisemmin ja sisältää haastavampia liikkeitä. Tunti sisältää prepilates tason liikkeitä sekä jonkin verran klassisen pilateksen liikkeitä sekä kehon liikkuvuutta lisääviä faskialinjojen liikkeitä. Tunneilla hyödynnetään pilateksen pienvälineistöä sekä helpottamaan, että vaikeuttamaan liikkeitä.
  • PhysioPilates jatkotaso on haastavampi tunti niin fyysisesti kuin liikkeiden syvällisyyden oivaltamisessa. Tunneilla on suurinosa liikkeistä klassisen repertuaarin liikkeitä joko osittain tai kokonaisina. Tunti on nopeatempoisempi ja liikkeestä toiseen edetään sujuvasti ilman taukoja. Tunneilla mukana myös pilateksen pienvälineistöä. Tunti sopii pilateksen parissa 2-3 vuotta tai kauemmin mukana olleille.
  • SPS eli Spiraalistabilaatio + PhysioPilates pystypilates tunnilla tehdään suurinosa tunnista seisten, käyttäen pitkiä kuminauhoja. Katso lisätietoja Spiraalistabilaatiosta tästä.
  • Nuorten ryhmä on suunnattu yläkoulu-ja lukio ikäisille. Tunti sisältää spiraalistabilaatiota, pilatesta sekä eritavoin kehonhuoltoa faskiatyyppisine venytyksineen ja eri välineillä tehtävillä omatoimisilla faskiakäsittelyillä. Tavoitteena on vahvempi, joustavampi ja ryhdikkäämpi keho sekä lisääntynyt kehonhallinta. Tunti tukee säännöllisesti urheilua harjoittavia nuoria lajiin katsomatta. Tunneille saa tulla mukaan myös ilman mitään tiettyä ”omaa” lajia, tavoitteena hyvinvointi.
  • Äiti-vauva tunti on suunnattu äideille, joilla on 2 -12kk ikäinen vauva.  Tunneille voi tulla mukaan myös isomman lapsen kanssa, toki lapsen liikkuessa osallistuminen on hieman haastavampaa. Äiti tekee osan harjoituksista itsenäisesti vauva vierellään, osassa harjoituksista vauva voi olla sylissä mukana. Tunti etenee vauvojen ehdoilla; äiti voi syöttää ja sylitellä vauvaa tarvittaessa. Tunnin ehtona on, että äiti on käynyt synnytyksen jälkeisessä lopputarkastuksessa. Tunti sopii myös odottaville äideille. Tunneilla maksimi 6 äitiä.Paljon lantionpohjan ja keskivartalon aluetta tiivistäviä harjoituksia. Käydään läpi pilatesnäkökulmasta kehon hyvää hallintaa arjen eri tilanteissa vauvan kanssa. Tunnilla keskitytään äidin hyvinvointiin ja kehon vahvistamiseen ja huoltamiseen huomioiden raskauden, synnytyksen sekä imettämisen aiheuttamat muutokset kehossa. Ohjataan tarkistamaan itseltä suorien vatsalihasten tilannetta, mahdollista erkaumaa (tarvittaessa ohjaaja tarkistaa) ja seuraamaan vatsalihasten palautumista. Ohjaaja ohjaa tarvittaessa myös vaihtoehtoisia liikkeitä ja alkuasentoja. Vauvat voivat olla mukana osassa liikkeistä, esim. aikuisen vatsan päällä tai pötköttelemässä jalkojen päällä. Jokainen voi itse soveltaa liikkeitä ja sitä, ottaako lapsen mukaan vai viihtyykö lapsi esim. vieressä matolla. Tunneilla edetään rauhallisesti, pienten ehdoilla.

Peruuttamaton ryhmäpaikka on yksi käynti. Peruuta paikka aamupäivän ryhmiin viimeistään edellisenä iltana ja illan ryhmiin viimeistään 4 h aikaisemmin itse ajanvarausjärjestelmän kautta.

Lue lisää ryhmien säännöistä ja ohjeistuksista täältä.

Käytännön ohjeita tunneille tuloon:

Ota tunnille mukaan liikuntavaatteet, juomapullo ja pieni pyyheliina pään/kasvojen alle. Sisäurheilukenkiä et tarvitse; pilatestunnilla ollaan tavallisesti sukat jalassa (mielellään puhtaat sukat ja puhtaat liikuntavaatteet). Laitathan kännykän äänettömälle tunnin ajaksi ja tulethan tunnille ajoissa, jotta kaikki saavat rauhan keskittyä. Kiitos.

Huomioithan nämä asiat ennen tunneille tuloa:
– Sairaana tai jos epäilet tulevasi kipeäksi, ei saa tulla tunneille niin itsesi kuin muidenkin vuoksi, peru tällöin paikkasi.
– Pesethän kädet saippualla ja käytät käsidesiä ennen JA jälkeen tunnin joko odotustilan vesipisteessä tai wc:n yhteydessä.
– Voit halutessasi käyttää omaa isoa pyyhettä Fysio ilon jumppamaton päällä. 
– Tuo tunnille mukanasi pikkupyyhe pään alle korotukseksi ja kasvojen alle.
– Jos sinulla on oma spiraalistabilaatiokuminauha, voit laittaa siihen nimesi ja ottaa tunnille mukaan.
– Tehostamme edelleen siivousta ja pintojen desinfiointia. Pesethän myös sinäkin tunnin jälkeen huolella käyttämäsi välineet.
– Tunneillamme ohjaaja antaa manuaalista ohjausta, mikä on pilates tunneilla hyvin merkittävässä osassa, mutta mikäli et sitä halua, ilmoitathan ohjaajalle.

– Asiakkaita ei ole vakuutettu Fysio ilon puolesta. Hoidathan vakuuteksesi kuntoon.

Ryhmäläisten palautteita tunneista:

”Oman kehon hahmotus / hallinta parantunut. Selkäkivut vähentyneet. Liikkeet ”hyvällä tavalla” yllättävänkin raskaita.” -ryhmäläinen-

”Ryhtini ja istuma-asentoni ovat parantuneet, kivut helpottaneet. Yksilöllinen ohjaus liikkeiden korjauksissa on aivan mahtavaa, ettei tule tehtyä liikkettä väärin.”

”Tämä on sitä mitä tarvitsen”

”Kunto on kohentunut, paikat ovat notkistuneet, tasapaino parantunut.” (eläkeläinen)

”Helpottanut kivun hallintaa”

”Ryhtini on parantunut, liikkuvuutta ja kehonhallintaa on tullut lisää.”

”Niska + hartiat pysyneet kunnossa. Olen kiinnittänyt enemmän huomiota mm. omaan ryhtiini. Tämä on kivaa.”

”Lisää liikkuvuutta rankaan, vähemmän kankea olo aamuisin tai pitkän istumisen jälkeen.”

”Alkeiskurssilla selitetty tarkasti luiden ja lihasten toimintaa, kiitos.”

”Pystyn hiihtäessä paremmin aktivoimaan pakarat ja luistelutekniikassa tasapaino ja liukuminen ovat selvästi parantuneet.”

”Juoksutekniikkani ja uintitekniikka ovat kehittyneet parantuneen kehonhahmotuksen ansiosta.”

DSC_2648

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

%d bloggaajaa tykkää tästä: